OPK logo
  • Om klubben
  • Om paragliding
  • Videoer
  • Prøvedager
  • Kurs
  • Tandemtur
  • Kontakt
  • Aktiviteter
  • Nyheter
  • PG forum
  • Kjøp og salg
  • Vær og flysteder
  • Praktisk flyving
  • Loggboka
  • Vangen
Brukernavn:
Passord:
Husk meg:
Glemt passord? Ny bruker




Reklame topp
Termikk & Rotor AS
Reklame bunn



OPK WEB 1999-2017 Aktiviteter

25.06.2017 19:58

Hemsedal Open 2017

5.-7. august Les mer på kkpgxc

Les mer Aktiviteter

26.03.2017 21:08

Klubbkveld 5. april

Onsdag peppes i karl Johan Mest sosialt samvær, pizza og litt om ...

Les mer Aktiviteter
Aktiviteter bunn Nyheter

19.01.2017 21:47

2017 er i gang ...

Nye ordninger med forsikring og lisens i år.

Les mer Nyheter

25.04.2016 00:00

Styremøter 2016

12. mai: Styremøte 09. juni: Styremøte 14. juli: Styremøte 11.

Les mer Nyheter
Nyheter bunn PG Forum

03.12.2016 22:24

Re: php web-koding

Hi, I can help you with website. Send me email to dragutinv@gmail.

Les mer PG Forum

25.04.2015 13:10

Togbilletter til ...

Vi planla å reise til norgescuppen men fikk ikke anledning...

Les mer PG Forum
PG Forum bunn

Design: www.epizoom.no
Utvikling: Stian Aamodt

Lørdag 19.08.17 - kl. 18:40
Forumer :: PG Forum :: Høydebegresninger

Svar
Forfatter Melding
steins
Bruker


Meldinger: 491
Fra: OPK; Lommedalen; Bærums Verk

Høydebegresninger
Postet den: 11.05.2013 09:52
Jeg har et mer utdypende spørsmål om høydebegrensninger (enn det jeg stilte i Facebook), og da fortsatt konkret til hjemmebanen min - Solfjellstua (SFS).

1. hva er høydebegrensningen på SFS? 900m? 920m?

2. HVOR ABSOLUTT er denne begrensningen? Har vi en grå sone, f.eks. på 50m, over denne begrensningen, som er tillatt å bruke "i nødtilfeller"?

3. når skybas f.eks. er på 1500, SMHI viser rød termikk (>3sm), og praksis bekrefter dette, HVA GJØR vi når vi nærmer oss 920m? Eller 900m? Eller 850m? Ører? Ører og stikke mot mulig synk? 360? Stupspiral? HVor langt ned? Til 899m? Til 849m?

4. HVA SKAL VI GJØRE når høydebegrensningen overskrides? Beklage og forklare ÅRSAKEN i loggen? Melde fra til OPK's teknisk sjef (Ronny?)? Melde fra til PG's sjef (Arne?)? Justere loggen?

4. HVA SKAL VI GJØRE når høydebegrensningen overskrides? Beklage og forklare ÅRSAKEN i loggen? Melde fra til OPK's teknisk sjef (Ronny?)? Melde fra til PG's sjef (Arne?)? Justere loggen?

5. HVA SKJER i dag når høydebegrensningen overskrides? Ingenting? Burde det skje noe annet? Noe mer? Eller er det EGENTLIG ikke så farlig? Gardermoen, Rygge og Torp er jo langt unna. Og privatfly og helikopter er ikke i området HVER dag (dessuten ofte UNDER 900m). Jeg bare stiller spørsmålet.

Hvor ABSOLUTT er høydebegrensingen? Og hvordan håndheves den?
Stein :-) (som for tiden lader opp for høyere høyder)
Stein Smaa% (småskrikørn), OPK, PP6, 90637397, UP Summit 3 - Orange-Grey
  Siter
Tintin
Bruker


Meldinger: 599
Fra: Rykkinn

Re: Høydebegresninger
Postet den: 11.05.2013 10:33
4. Hendelsesrapport til NLF ved fagsjef Arne Hillestad vil vel være det korrekte, med kopi til klubbens faglige leder, dvs Ronny.
4. Hendelsesrapport til NLF ved fagsjef Arne Hillestad vil vel være det korrekte, med kopi til klubbens faglige leder, dvs Ronny.
5. Det første som ryker kan du nok regne med er lisensen
Trond Nilsen - 95234414 - PP5 - trondnil at broadpark punkt no
Inside every older person is a younger person wondering...what the hell happened?
  Siter
steins
Bruker


Meldinger: 491
Fra: OPK; Lommedalen; Bærums Verk

Re: Høydebegresninger
Postet den: 11.05.2013 14:08
Ett (ett) oppfølgingsspørsmål:

La oss ta OPK som referanseramme:
Hvor stor avstand mellom teori og praksis er tillatt?
Hvor stor avstand mellom teori og praksis er akseptabelt?
Hvor stor avstand mellom teori og praksis bør bli sett bort fra, altså stilletiende godtatt?

Kanskje dette er en teoretisk (akademisk) diskusjon, men, likevel, med nyttige praktiske (pilotiske) implikasjoner. Innen uendelig mange andre relaterte områder...
Stein ;-)
Stein Smaa% (småskrikørn), OPK, PP6, 90637397, UP Summit 3 - Orange-Grey
  Siter
Gunnar
Bruker

Meldinger: 18
Fra: Alta

Re: Høydebegresninger
Postet den: 11.05.2013 15:38
1 & 2. For Solfjellstua vil den absolutte høydebegrensningen være 914.4 meter (3000 fot) over havnivå. Her begynner Oslo TMA med luftromsklasse C, og tilhørende krav om klarering fra flykontrollen samt 2-veis radiokommunikasjon. Merk også at når Gardermoen har annkomst og avgang fra sør mot nord, så ligger den vestlige "Point Merge"-vifta rett over Solfjellstua med "MSA" (Minimum Safe Altitude) 4000ft (1219.2m). Selv om det nok er sjeldent at trafikken passerer i MSA (de er vel normalt på ca. 6000-7000ft over Solfjellstua).

5. Fjorårets stengning av innflyvningen til Gardermoen er et greit "skrekkeksempel". (uten at jeg vet nøyaktig hva det var pilotene så der oppe, alt jeg vet om den saken er oppslag i VG samt e-posten Arne sendte ut til samtlige HG/PG-piloter et par dager etterpå)
Mvh. Gunnar

Mob. 90663325
Nova ION 2
  Siter

Svar

This site is powered by phpWebSite © Appalachian State University. phpWebSite is licensed under the GNU LGPL and GNU GPL